Üniversitemizde “Dil, Edebiyat, Kültür ve Sürdürülebilirlik” Konulu Uluslararası Sempozyumu Gerçekleştirildi
01.10.2025
Türk-Alman Üniversitesi, 9-10 Ekim 2025 tarihlerinde, Kültür ve Sosyal Bilimler Fakültesi ile Yabancı Diller Yüksekokulu iş birliğinde gerçekleştirilen “Sprache, Literatur, Kultur und Nachhaltigkeit. Perspektiven aus DaF/DaZ, Sprach-, Literatur- und Kulturwissenschaften” başlıklı uluslararası sempozyuma ev sahipliği yaptı. Etkinlik, dil, kültür, edebiyat ve sürdürülebilirlik temalarını disiplinler arası bir yaklaşımla bir araya getirerek, katılımcılar arasında verimli bir bilgi ve deneyim paylaşımına olanak sundu.
Sempozyumun açılış programında Türk-Alman Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Kültür ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Aysel Uzuntaş, Bakü Slavyan Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Fikret Cihangirov ve Türk-Alman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Müdürü Prof. Dr. Leyla Coşan konuşma yaptı.
Konuşmasında, bilimsel etkileşim ve kültürlerarası iletişimin önemine değinen Prof. Dr. Aysel Uzuntaş, sürdürülebilirliğin yalnızca ekolojik değil; aynı zamanda ekonomik, toplumsal, kültürel ve dilbilimsel boyutlarıyla da ele alınması gerektiğini vurguladı.
Prof. Dr. Fikret Cihangirov ise sürdürülebilirliği çevresel olduğu kadar kültürel ve toplumsal bir mesele olarak değerlendirerek, üniversiteler arası iş birliklerinin bu alandaki bilimsel üretime önemli katkılar sağladığını ifade etti.
Prof. Dr. Leyla Coşan, konuşmasında sürdürülebilirliğin disiplinler arası bir perspektifle ele alınmasının önemine dikkat çekerek, çevre, dil, kültür ve edebiyatın ortak bir bakış açısında buluşmasının sürdürülebilir gelecek vizyonuna değerli katkılar sunduğunu belirtti.
Sempozyumun birinci gününde Edebiyatbilim, Kültürbilim, Dilbilim seksiyonlarında sürdürülebilirlik konusunda çeşitli bildiriler sunuldu. Sempozyum, dil, edebiyat ve kültür alanlarında sürdürülebilirlik kavramını interdisipliner bir çerçevede ele alarak, katılımcılara güncel teorik yaklaşımları ve uygulamaları tartışma olanağı sundu. Etkinliğin temel amacı, sürdürülebilirliğin yalnızca çevresel değil; aynı zamanda kültürel, dilsel ve toplumsal boyutlarını da görünür kılmak oldu.
Sempozyumun ikinci gününde Yabancı Dil / İkinci Dil olarak Almanca Öğretimi oturumları yoğun ilgi gördü. Bu oturumlarda, dil eğitiminin sadece iletişimsel değil, aynı zamanda toplumsal dönüşümün bir aracı olduğu vurgulandı. Dil-duyarlı öğretim, eleştirel farkındalık, kültürlerarası empati ve öğretmen eğitimi gibi konular, sürdürülebilir eğitim bağlamında kapsamlı şekilde ele alındı.
Yabancı Diller Yüksekokulu’nun içeriksel katkı sunduğu oturumlarda, öğretmen adaylarının sürdürülebilirlik temelli pedagojik yaklaşımlar geliştirmesi gerektiği, bu süreçte dilin ve kültürün dönüştürücü rol üstlendiği ifade edildi.
Etkinlikte dijitalleşmenin sunduğu yeni imkânlar da kapsamlı biçimde tartışıldı. Sanal öğrenme ortamları, dijital oyunlar ve çevrim içi iş birliği modellerinin sürdürülebilirlik farkındalığı kazandırmadaki rolü, kültürlerarası diyalog ve küresel öğrenme bağlamında örneklerle ele alındı.
Kültürel sürdürülebilirlik oturumlarında ise çok dillilik, kültürel çeşitlilik ve dilin kimlik ve aidiyet ile ilişkisi ön plana çıktı. Bu çerçevede, dilsel yaratıcılığın ve edebiyatın, bireylerde eleştirel düşünme, empati ve farkındalık geliştirme açısından sunduğu imkânlar değerlendirildi.
Sempozyumun kapanış değerlendirmesi Prof. Dr. Aysel Uzuntaş ve Prof. Dr. Leyla Coşan tarafından yapıldı. Değerlendirmelerde, etkinliğin farklı disiplinlerden akademisyenleri ortak bir tema etrafında buluşturarak sürdürülebilirliğe çok yönlü bir bakış sunduğu, bu tür etkileşimlerin akademik iş birliklerini geliştirme açısından önemli bir zemin oluşturduğu ifade edildi.
Alman Akademik Değişim Servisi (DAAD) tarafından desteklenen ve Bielefeld ile Heidelberg Üniversitelerinin katkılarıyla gerçekleşen sempozyum, sürdürülebilirlik konusunu yalnızca çevresel değil; kültürel, toplumsal ve etik açılardan da tartışmaya açarak, uluslararası akademik iş birliğine katkı sağladı.